leren budgetteren opleiding ondersteuning kwetsbaren
Organiseer een budgetgroep voor cliënten
Een budgetgroep op maat met BIZ
Wil jij voor jouw cliënten een budgetgroep organiseren? Dat kan op maat!
Een budgetgroep is een groepsvorming voor cliënten. Een BIZ-medewerker komt bij je groep cliënten langs en brengt hen financiële kennis en vaardigheden bij.
Een groepsvorming kan bestaan uit één of meerdere modules. Elke module behandelt een ander thema. Je kan de verschillende modules hieronder raadplegen.
Geef bij 'vorming aanvragen' aan welke modules geschikt zijn voor je groep cliënten en een BIZ medewerker neemt zo snel mogelijk contact op om een groepsvorming samen te stellen op één of meerdere momenten.
Ik wil weer meer controle over mijn persoonlijke budget. Door de sessie budgetplan kan ik weer verder aan de slag.
Djaber - Budgetgroep Sint-Niklaas
Kies een of meerdere modules
In deze module gaan we met de deelnemers aan de slag rond het bijhouden van de post en de persoonlijke administratie.
De deelnemers ...
kennen het belang van post sorteren
begrijpen het belang van een goede administratie
kunnen de budgetmap gebruiken (indelen documenten onder verschillende tabbladen: wonen, energie, ... )
maken kennis met mogelijkheden tot online administratie
In deze module leren de deelnemers facturen lezen en betalen. De module sluit perfect aan bij de module 'post en administratie'.
De deelnemers ...
kunnen facturen lezen (Wie moet ik wanneer betalen en op welke manier?)
kunnen facturen betalen aan de hand van een overschrijving op papier en online
kennen verschillende begrippen: domiciliering, doorlopende opdracht, aangetekende zending
leren een opzegbrief opstellen
kunnen abonnementen vergelijken
Deze module is essentieel voor iedereen die nood heeft aan inzicht in inkomsten en uitgaven. De deelnemers stellen hun eigen budgetplan op.
De deelnemers ...
weten wat een budgetplan is
begrijpen waarom een budgetplan nuttig is
kunnen verschillende soorten inkomsten en uitgaven uitleggen. (vaste kosten, jaarlijkse kosten, leefgeld)
kunnen de verschillende soorten inkomsten en uitgaven plaatsen onder de juiste noemer van een budgetplan.
kunnen het budgetplan aanpassen naargelang het resultaat en bijsturen waar nodig.
kunnen minimum 2 tips geven om te besparen op uitgaven.
kunnen de invloed van onvoorziene kosten op een budgetplan uitleggen.
leren grote uitgaven te plannen naargelang jaarlijkse inkomsten.
Overal zien we reclame voor winkels en producten. Dat ziet er goed uit, maar hebben we die dingen wel echt nodig?
En als we dan boodschappen doen: Waar letten we dan best op om ons budget in evenwicht te houden?
De deelnemers ...
kennen verschillende soorten reclametechnieken
worden meer weerbaarheid tegen reclame
hebben aandacht voor kleine lettertjes bij verkoopcontracten (gsm’s, boekjes,…)
Enkele voorbeelden van gevolgen bij wanbetaling abonnementen
Enkele voorbeelden van gevolgen vervroegde terugbetaling of stopzetting
begrijpen dat de winkelopstelling aanzet tot kopen
begrijpen prijsetiketten en kunnen zo prijzen vergelijken
begrijpen waarom je een kassaticket moet controleren
kennen het belang van online reviews bekijken
Betalen we deze winter opnieuw zoveel? De energiefactuur is een grote hap in het budget van velen.
De deelnemers ...
kennen sluipverbruik en hoe het te voorkomen
krijgen verschillende energiebesparende tips
weten hoe een energiescan aan te vragen
weten wat te doen als ze de energiefactuur niet kunnen betalen
begrijpen de verschillende begrippen van een energiecontract (variabel, vast, dag-en nachttarief, ...)
Veel mensen betalen meer aan verzekeringen dan nodig is. In deze module overlopen we de belangrijkste verzekeringen: welke zijn verplicht, nuttig en overbodig?
De deelnemers ...
leren wat verzekeringen zijn en hoe ze werken (polis, franchise en premie)
krijgen een overzicht van de verplichte verzekeringen en
waarom (Huurdersverplichting brandverzekering, Mutualiteit, ...)weten hoe ze een verzekering kunnen aanvragen
kunnen inhoudelijke polissen vergelijken en een analyse maken waar zij het meeste baat bij hebben
kennen de risico’s wanneer ze geen verzekering hebben
krijgen een kort overzicht van financiële voordelen van verzekeringen (franchise, tussenkomst mutualiteit, rechtsbijstand, ...)
Online bankieren is niet meer weg te denken. Toch is dat voor velen nog een drempel. In deze module leren deelnemers de basis, voordelen en gevaren van online bankieren.
De deelnemers ...
kennen de voor-en nadelen van online bankieren
kennen veel voorkomende begrippen bij internetbankieren
kunnen online bankieren via de demobank
kunnen de app van een bank downloaden op een gsm
kunnen online een rekening betalen
kunnen online hun saldo raadplegen
kunnen Payconiq gebruiken
kunnen zaken kopen via het internet
kennen tips om te besparen op het internet
kunnen veilig online betalen
Criminelen die via valse berichten inloggegevens, geld, pincodes of andere persoonlijke gegevens proberen te achterhalen: het is niet meer weg te denken! Het is belangrijk phishing en andere fraude te leren herkennen en zo geldverlies en bedrog te vermijden.
De deelnemers ...
kennen verschillende vormen van online oplichting
kunnen phishing herkennen
weten na de sessie waarheen wanneer ze toch slachtoffer worden van phishing
Het zakgeld is op, toch vraagt mijn kind meer, wat nu? Mijn kind wordt ouder, hoe kan ik het voorbereiden op later? Hoe kan ik mijn kind verstandig met geld leren omgaan?
Met deze en meer vragen gaan we aan de slag in de slag in deze sessie.
De deelnemers ...
worden zich bewust van het belang van financiële opvoeding
krijgen zicht op een aantal methodes voor het financieel opvoeden zoals het gebruik van zakgeld, sparen en zelf geld verdienen
krijgen tips en handvaten rond veilig en verantwoord geld besteden doorgeven aan kinderen zoals reclamewijsheid en online risico’s
krijgen tips en tricks om concreet aan de slag te gaan met financiële opvoeding
worden aangesterkt in het strikt en standvastig communiceren in weerstand van hun huishouden.
worden geconfronteerd met mogelijke gevolgen van nefaste, niet standvastige financiële opvoeding.
Wat gebeurt er wanneer je een factuur niet betaalt? Welke stappen zet de schuldeiser? Wat kan je doen in elke fase?
De deelnemers ...
kennen de weg die een onbetaalde factuur aflegt
weten welke brieven dringend actie vragen
maken kennis met een aantal juridische basisbegrippen en actoren
kunnen een afbetalingsplan afspreken
leren het onderscheid tussen minnelijke en gerechtelijke invordering
weten wanneer en welke kosten bij de hoofdsom worden opgeteld (interesten, dossierkosten, invordering, ...)
weet hoe een maatschappelijk assistent betrokkene hierbij kan helpen
De deelnemers begrijpen wat CSR is en hoe CSR werkt. Volgende zaken komen aan bod:
Verzoekschrift
Voorwaarden
Schuldbemiddelaar
Aanzuiveringsregeling
Leefgeld
Herziening
Herroeping
Voordelen
Nadelen
Deze module wordt ontwikkeld door een BIZ medewerker. Even geduld.
Deze module wordt ontwikkeld door een BIZ medewerker. Even geduld.
Vraag je budgetgroep aan
Blijf op de hoogte van nieuwe thema's in de budgetgroepen. Schijf je in op de nieuwsbrief
Zelf een budgetgroep begeleiden
Je wil zelf aan de slag met het materiaal om jouw cliënten te begeleiden. Vraag dan een kant-en-klaar pakket aan om zelf een sessie te geven. Je kan het pakket afhalen of online krijgen.
Budgetpraatcafé
Onze ervaring leert ons dat het niet altijd gemakkelijk is om cliënten voldoende te motiveren om aan een groepsactiviteit deel te nemen in de vorm van een echte vorming.
Daarom heeft BIZ een alternatieve activiteit ontwikkeld in de vorm van een budgetpraatcafé. Met dit initiatief wil BIZ er vooral voor zorgen dat de drempel om deel te nemen zo laag mogelijk is.
Eens er vertrouwen is gevestigd kunnen deelnemers een basis aan financieel inzicht krijgen en alsnog warm gemaakt worden om deel te nemen aan een budgetgroep waar zeer concreet rond financiële vaardigheden en verder inzicht gewerkt wordt.