Organiseer een vorming voor leerkrachten
Aan de slag met onbetaalde schoolfacturen
Zeven op de tien Vlaamse scholen wordt geconfronteerd met onbetaalde schoolfacturen. Om jouw school hierbij te ondersteunen bieden wij deze vorming aan.
De vorming richt zich naar directie, administratieve medewerkers van de school en leerkrachten.
Wat komt aan bod tijdens deze vorming?
Inzichten over de binnen- en buitenkant van armoede.
Hoe kan je werken aan het vertrouwen en communicatie met ouders? Tijdens welke momenten kan je dit doen?
Welke tips helpen je daarbij?Een overzicht van hulpverlening en diensten waar jouw school beroep op kan doen.
Uitleg over het traject waarbij je school begeleiding kan aanvragen om een armoede-en kostenbeleid op te zetten.
Samen aan de slag naar een kostenbewust secundair onderwijs (traject)
In een begeleidingstraject op maat van jouw school, gaan we over een periode van twee jaar aan de slag om een armoede- en kostenbeleid voor jouw school op te stellen. We zetten in op sensibilisering, communicatie en kostenbeheersing.
We starten met een bevraging van het schoolteam, leerlingen en ouders. Op basis van de resultaten kiest de school met welke thema’s ze aan de slag gaan.
We bieden ondersteuning op volgende thema’s:
Visie op armoede
Communicatie
Kostenbeleid
Schoolrekening
Participatie
Solidariteitsfonds
We bouwen aan een visie rond armoede- en kostenbeleid en gaan op zoek naar concrete acties die in het schoolreglement en schoolwerking geïmplementeerd kunnen worden.
Voorbeelden van mogelijke acties:
Tips voor leerkrachten om signalen op te vangen van leerlingen die in armoede leven
Uitwerken van een duidelijke en transparante kostenraming en schoolrekening
Uitwerken van een duidelijke procedure van het innen van schoolfacturen
Netwerk uitbouwen met organisaties zoals OCMW, een lokale armoedeorganisatie, …
Het inschrijvingsteam sterker maken in communicatie en vertrouwen opbouwen met ouders
Het traject lopen we samen met projectmedewerkers en een ervaringsdeskundige in armoede. Er worden minimaal 7 contactmomenten ingepland waarvan 5 in een vaste kerngroep en 2 met het schoolteam, verspreid over 2 jaar.